Zachte heelmeesters: escalaties op de werkvloer

Stel je voor: je hebt jarenlang trouw voor een bedrijf gewerkt en ineens loopt alles mis. Je team klaagt over je gedrag en ondanks gesprekken met HR en je leidinggevende lijkt niets te verbeteren. Voor je het weet, ben je geschorst en staat je baan op het spel. Wat nu?

Een echte casus: van klacht naar ontslag

Deze situatie is geen fictie maar werkelijkheid voor een werknemer in een recente procedure. De werkgever had al langere tijd klachten ontvangen over het gedrag van de werknemer op de werkvloer. Collega’s voelden zich klein gehouden en onfatsoenlijk behandeld en uiteindelijk leidde dit tot een breuk tussen werknemer en werkgever. Ondanks (matige) pogingen om het conflict op te lossen, werd de situatie alleen maar erger. Uiteindelijk mondde dit uit in een procedure waardoor de werknemer zijn baan verloor.

Oordeel van het gerechtshof: werkgever schoot tekort

Wat ging er precies mis? Na de uitspraak van de kantonrechter dat de arbeidsovereenkomst van de werknemer moest worden beëindigd, is de werkgever in hoger beroep gegaan bij het gerechtshof. Dat oordeelde dat de werkgever ernstig verwijtbaar had gehandeld door te weinig actie te ondernemen toen de eerste klachten binnenkwamen.

De gevolgen van uitstelgedrag

In plaats van direct duidelijk te zijn over het gedrag dat aangepast moest worden en daarbij hulp aan te bieden, liet het bedrijf de situatie jaren door sudderen. Het resultaat: een onhoudbare situatie waarin zowel de werkgever als de werknemer volledig klem kwamen te zitten.

Het gerechtshof oordeelde dat de werkgever zich heeft gedragen als de spreekwoordelijke zachte heelmeester. De werkgever was onvoldoende duidelijk en hield onvoldoende vinger aan de pols. Gevolg: de werkgever moest een billijke vergoeding van zeven maandsalarissen betalen aan de werknemer.

De les: voorkom escalaties door tijdig handelen

Deze zaak laat zien hoe belangrijk het is om op tijd in te grijpen bij arbeidsconflicten en daarvan een goed dossier bij te houden. Duidelijke communicatie, documentatie van gesprekken en de juiste begeleiding kunnen escalaties voorkomen.

Juridische hulp bij conflicten

Maar wat doe je als je er samen niet uitkomt? Waar moet je staan als de situatie escaleert?Hier komt Smit & Smit Advocaten om de hoek kijken. Dit soort gevallen zijn complex, en er staan vaak grote belangen op het spel, zowel voor de werkgever als de werknemer. Wij begrijpen dat conflicten op de werkvloer zwaar kunnen wegen en snel uit de hand kunnen lopen. Daarom staan wij voor u klaar met deskundig advies en begeleiding. Of het nu gaat om begeleiding tijdens een arbeidsconflict of om juridische hulp bij een procedure, wij helpen om uw rechten te beschermen.

Voorkom onnodige schade

Dus, zit u in een situatie waarin u merkt dat de verhoudingen op het werk niet meer gezond zijn? Ben je een werkgever die klachten heeft over een werknemer en niet weet hoe u deze aan moet pakken? Wacht niet te lang en laat u adviseren. Een goed juridisch advies kan voorkomen dat u in een langdurig en slopend conflict terechtkomt. Neem vandaag nog contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Afspraak maken Neem vrijblijvend contact op